مد پایدار یا sustainable fashion چیست؟

مد پایدار چیست؟

حتماً این روزها اصطلاح مد پایدار یا sustainable fashion به گوشتان خورده است. مد پایدار یکی از موضوعات مهمی است که در سمینارهای حفظ محیط زیست و رسانه­ ها، در سراسر جهان مورد بحث و مناظره قرار می­گیرد.

حفظ محیط زیست، مسأله ای است که فکر همه را به خود مشغول کرده و امروزه یکی از دغدغه های اصلی  به حساب می­ آید.

مفهوم پایداری (sustainability) در طراحی، به پایداری منابع زیست محیطی اشاره دارد و یک سبک خاص از طراحی را ارائه می­دهد که بر پایه ی مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بنا شده است.

از آنجایی که صنعت مد و تولید پوشاک از نظر زیست محیطی یکی از آلوده ترین صنعت های جهان به حساب می­ آید، بعضی از شرکت های تولید کننده ­ی پوشاک (به خصوص درکشورهای پیشرفته تر) به فکر افتاده اند و در تلاش هستند فعالیت های خود را به سمت حفاظت از محیط زیست و پایداری پیش ببرند. به همین علت اساس کار مد پایدار را از اهداف شرکت خود قرار داده اند، این در حالی است که بسیاری از شرکت های تولید انبوه و بسیار محبوب در سراسر جهان هنوز بزرگ ترین آسیب ها را به محیط زیست وارد می­کنند.

۷ اصل مهم مد پایدار:

اگر در مورد مد پایدار به تحقیق و پژوهش بپردازید، متوجه خواهید شد که روش های مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. اما به طور کلی استراتژی مد پایدار در زمینه ی تولید و مصرف پوشاک، هفت اصل زیر را در بر می گیرد:

۱.تقاضا و تولید سفارشی

(On demand & custom made)

اولین اصل، تقاضای مشتری و تولید سفارشی به صورت اختصاصی است که توسط خیاط ­ها یا خانه های مد­، طراحی و تولید می­شود. این اصل در واقع با فست فشن ها و تولید انبوه به مخالفت می­پردازد.

۲.سبز و پاک

(Green & clean)

این اصل بر روش تولید، به شیوه ای سازگار با محیط زیست تأکید دارد. که از مواد اولیه محصول، فرایند تولید از جمله رنگرزی و…گرفته تا بسته بندی محصولات را شامل می­شود. به طوری که در این موارد کمترین آسیب را به محیط زیست (آب، هوا، موجودات زنده و…) وارد می­کند.

۳.کیفیت بالا و طراحی بدون محدودیت زمان

(High Quality & Timeless Design)

منظور از این اصل، کیفیت بالای لباس در همه­ ی جنبه های طراحی، پارچه و دوخت لباس است به طوری که گذر زمان و تغییر مد روی آن­ها تأثیر نمی­گذارند. در واقع هیچگاه از مد نمی­ روند.

۴.عادلانه و اخلاقی

( Fair and Ethical)

در واقع این اصل تلاش می­کند علاوه بر حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانات، شرایط کار و حقوق کارگران را در این صنعت (به خصوص درفست فشن ها) بهبود ببخشد. همچنین در تلاش است به جایگاه صنایع دستی صدمه ای وارد نشود.

۵.تعمیر، طراحی مجدد و بازیافت

(Repair& Upcycle Redesign)

طبق این اصل وقتی لباس ها کمی پاره و یا قسمت هایی از آن ها پوسیده می شود می توانند توسط خیاطان یا خودتان تعمیر شوند. حتی زمانی که لباس قابل استفاده نیست نیز، می توان بر روی آن طراحی مجدد صورت داد و از آن یک لباس دیگر تولید کرد، به عنوان مثال می توانید با استفاده از شلوار جین های کهنه ی خود کیف یا پیراهن طراحی کنید. همچنین زمانی که لباسی کاملاً از بین می رود، باید توسط مراکز بازیافت جمع آوری شوند، سپس تبدیل به مواد اولیه ی نساجی شده و در نهایت به لباس های جدید و یا سایر محصولات نساجی تبدیل می شوند.

۶.اجاره، قرض و مبادله

(Swap &Rent, Loan )

زمانی که لباسی سالم است اما از نظر شما دیگر قابل قبول نیست و یا دیگر برای شما دوست داشتنی نمی ­باشد، بهترین کاری که می­توانید انجام دهید این است که آن را به خیریه ها و دیگران اهدا کنید و یا اینکه می­توانید آن را اجاره بدهید و یا همچنین می­توانید به مبادله ­ی آن با کالاهای دیگر بپردازید و یا حتی به فروش برسانید.

۷.دست دوم و با ارزش

( Secondhand & Vintage )

این اصل نیز به پیروی از اصل قبلی است، اما به خرید و فروش لباس هایِ قدیمیِ با کیفیت بالا و با ارزش به صورت دست دوم تأکید می­کند.

آیا اصول هفتگانه ی مد پایدار قابل پیاده سازی هستند؟

در بهترین حالت تمام جنبه های بالا چه از طرف تولید کننده و چه از طرف مصرف کننده باید رعایت شوند. اما در واقعیت همه ­ی این موارد به طور کامل اجرا نخواهند شد.

به طور کلی چیزی که باید مد نظر قرار بگیرد این است که هر فردی سعی داشته باشد سبک پایدارتری را در زندگی خود پیدا کند و کیفیت زندگی­اش را تا حد توان خود بالا ببرد. به طور مثال بعضی از افراد تمایلی به خرید لباس ­های دست دوم ندارند، ولی سعی می­کنند لباسی را به خیاطان حرفه ای سفارش بدهند تا با کیفیت بالا برایشان بدوزند و یا محصولاتی را تهیه کنند که دارای کیفیت بالایی است.

در واقع زمانی که یک فرد در اصول مد پایدار، تهیه ­ی لباس­های نو را ترجیح می­دهد، اصل های [” سبز و پاک (Green & clean)” و ” عادلانه و اخلاقی ( Fair and Ethical) “] باید از ملاک های مهم او هنگام خرید باشد، هرچند ممکن است دارای قیمت بالاتری باشند.

منبع از سایت dressego