بیوگرافی برند ZARA

zara_1479398776208_49939612_ver1.0_640_480

زارا، یک برند  پوشاک و زیورآلات است شرکت ZARA سومین فروشگاه زنجیره ای کفش و لباس جهان را در اختیار دارد

در دنیایی که مد، لباس و کفش از ایتالیا و فرانسه نشات می گیرد،  سومین عرضه کننده ی کفش و لباس جهان یک اسپانیایی است.

زارا ناو سرفرماندهی شرکت هولدینگ ایندیتکس که شامل برندهای زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو، پول اند بیر، استاردیواریوس و اوترک می‌شود، محسوب می‌شود. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است،

این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا تأسیس شده‌است.

آقای اورتگا یکی از ثروتمندترین مردان اروپاست و حتی از وارن بافت، سرمایه دار نامدار آمریکایی هم پیشی گرفته است.

 

وی با همسر دومش، خانم فلورا اورتگا در سال ۲۰۰۱ ازدواج کرد.

مارتا اورتگا، مارکوس اورتگا، ساندرا اورتگا ، فرزندان  آقای اورتگا هستند.

مارتا اورتگا  با سرخیو آلوارس مویا که در رشته ورزشی سوارکاری فعالیت می کند ازدواج کرده است.


کاترین میدلتون، عروس خانواده سلطنتی بریتانا، یکی از شناخته شده ترین هواداران پرو پا قرص این برند در دنیاست.

وی اوقات فراغتش با اسب هایش سپری می کند و از سوارکاری لذت می برد.
بلندترین آسمان خراش اسپانیا هم متعلق به صاحب سومین برند محبوب جهان است. این ساختمان ۵۱۵ فوت بلندا دارد و قیمت آن هم ۵۳۶ میلیون دلار است.

او همچنین صاحب یکی از لوکس ترین و شیک ترین هتل های جهان در میامی است.خودروی آقای اورتگا یک آئودی A8 است که حرف درباره راحتی اش خیلی بیشتر از لوکس و شیک بودنش است.

آقای اورتگا جت شخصی هم دارد. جت شخصی او یک BD-700 است که ۴۵ میلیون دلار می ارزد. البته او استفاده زیادی از این جت نمی کند، چراکه از کار کردن لذت می برد و وقت زیادی برای مسافرت ندارد.

آمانسیو اورتگا، مؤسس زارا، اولین فروشگاهش را در سال ۱۹۷۵ در یکی از خیابان‌های مرکز شهر لاکرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد.

امروزه فروشگاه‌های زارا در بیش از ۸۸ کشور در سرتاسر دنیا حضور فعال دارند فروشگاه‌های زارا در تمام دنیا متعلق به شرکت اصلی هستند به جز نقاطی که قوانین محلی مانع کسب و کار خصوصصی شرکت‌های خارجی است، در این موارد زارا امتیاز نمایندگی‌های خود را فرانشیز کرده‌است. مساحت هر فروشگاه حدود ۱۵۰۰ متر مربع است. در سال ۱۹۸۸ زارا با تاسیس اولین شعبه‌ی برون مرزی خود در پورتوی پرتغال بین‌المللی شد. پس از موفقیت زارا در پرتقال و استقبال از این برند اسپانیایی، زارا در سال‌های بعد وارد بازار آمریکا، فرانسه، مکزیک و ژاپن شد.

در ابتدا فعالیت زارا عمدتاً به تولید لباس‌های ارزان قیمت، با طرح‌هایی مشابه لباس‌های برندهای مشهور و بالارده محدود می‌شد. با گسترش فروشگاه‌های زارا در سرتاسر اسپانیا، اورتگا فرآیند طراحی، تولید و عرضه‌ی محصولات خود را تغییر داد تا زمان واکنش شرکت به مدهای جدید را کاهش بدهد. او نام استراتژی جدید شرکت خود را «مدهای لحظه‌ای» (instant fashions) نامید

این شرکت ادعای مشهوری دارد، مبنی براینکه «برای تولید و توسعه و روانه بازار کردن یک محصول جدید، تنها به دو هفته زمان نیاز دارد.»

 

اگر مشتریان فروشگاه‌های آن در لندن، توکیو و سائوپائولو از یک محصول خاص (برای مثال از یک شلوار با رنگ گرم و طرحی خاص) استقبال کنند، زارا می‌تواند ظرف مدت تنها سه هفته مدل‌های بیشتری از آن شلوار را به فروشگاه برساند. زارا سعی دارد انبار خود را همیشه تازه نگه دارد. یکی از قول‌هایی که زارا به مشتریانش می‌دهد این است که «شما همیشه می‌توانید یک لباس تقریباً منحصر به فرد را از فروشگاه‌های زارا خریداری کنید». پوشاک در سیستم ایندیتکس به شدت سریع جابجا می‌شوند؛ حتی در مقایسه با استاندارهای «مد سریع» (fast-fashion). تمامی فروشگاه‌های ایندیتکس دو بار در هفته محموله‌ی جدید لباس دریافت می‌کنند.

مثلا اگر در ماه اکتبر به فروشگاه‌های گوچی یا شنل بروید، می‌توانید با احتمال زیادی مطمئن باشید که همان لباس‌ها را در ماه فوریه هم دوباره در آنجا خواهید یافت. اما اگر لباسی را در فروشگاه زارا ببینید و آن را نخرید، ظرف ۱۱ روز آینده تمامی موجودی مغازه تغییر خواهد کرد. فلسفه‌ی فروشگاه‌های زارا این است که لباس را «یا الان میخری یا هرگز» و از آنجایی که قیمت‌های زارا به شدت پایین است، به احتمال زیاد لباس را همان موقع خواهید خرید. ایندیتکس توانسته است سنت قدیمی چرخه‌ی شش ماهه‌ی عرضه‌ی پوشاک را که قدمتی در حدود یک قرن دارد بشکند. حالا دیگر نیمی از برندهای بالارده‌ی مد مانند پرادا و لویی ویتون نیز به تقلید از زارا به جای دو کلکسیون در سال، ۴ تا ۶ کلکسیون در سال عرضه می‌کنند.

در مقایسه با میانگین صنعت مد فصلی، زارا با ارائه حدود ۱۰٫۰۰۰ طرح جدید در هر سال، نسبت به گسترش جهانی صنعت مد و پوشاک به سوی ‘مدهای مقطعی  و صدور آن به کشورهای ارزان قیمت می‌رود، در نتیجه این سیاست فروش، در کشورهای ارزان قیمت هزینه‌ای برای تبلیغ محصولات صورت نمی‌گیرد، شاید این رویکرد زارا که هیچ تبلیغاتی ندارد، به نظر یک استراتژی غیرمعمول بیاید، در عوض این شرکت ترجیح داده برای راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید، یک درصد از سود سهام را سرمایه‌گذاری کند و این سیاست باعث رشد ایده زارا به عنوان یک شرکت ‘مقلد مد با محصولات ارزان قیمت شده‌است.

با توجه به استراتژی طراحی این شرکت، در مجله تجارت جهانی (به انگلیسیBusinessworld Magazine) مقاله‌ای منتشر شده‌است که زارا را اینگونه توصیف می‌کند: “زارا یک مقلد مد (به انگلیسی: Fashion imitator) بود، که تمرکز کار شرکت خود را توجه به درک درخواست مشتری از اقلام مد و سپس تحویل سریع آن اقلام گذاشته است و نه ارتقای پیش‌بینی روند گرایش‌های فصل از طریق “شوهای مد” (به انگلیسی: fashion show) و تأثیر از کانال‌های مشابه که در صنعت مد به‌طور سنتی سیاست عدم تبلیغ محصولات در تقابل با رقبای اصلی زارا، همچون یونیکلو و بنتون نیز هست.  دانیل پیت، مدیر مد برند لویی ویتون در توصیف زارا می‌گوید: زارا بالقوه یکی از نوآورانه‌ترین و ویرانگرترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در جهان است. همچنین شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شرکت زارا را به عنوان ‘داستان موفقیت اسپانیایی توصیف می‌کند.

محصولات

از سال ۲۰۰۷ زارا هم برای زنان و هم برای مردان لباس تولید می‌کند، هر کدام از بخش‌های پوشاک زنانه و مردانه این برند تقسیم می‌شوند، به پوشاک بالاتنه، پایین‌تنه، کیف، کلاه و کمر، زیورآلات، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس شب، لباس خواب، پوشاک کودکان و نوزادان و اجناس جانبی مانند دستکش، چتر، کیف پول، عطر و ادکلن و…

در حال حاضر معیار اندازه بدن لباس‌های زنانه زارا به شماره ۱۲ آمریکا و ۱۴ بریتانیا یا اندازه‌های خیلی بزرگ نزدیک شده‌است.

 

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*